Wat

Beleid in de omgang met OO voor gemeenten

Een gemeente kan ervoor kiezen om en faciliterende of meer regisserende rol op te pakken met betrekking tot ontplofbare oorlogsresten. De rol die een gemeente kiest bepaald de mix aan instrumenten die een gemeente inzet.

Een gemeente kan er voor kiezen om beleid op te stellen hoe zij met ontplofbare oorlogsresten (OO) binnen haar gemeentegrenzen wil omgaan. Dit kan door middel van het opstellen van beleid en/of beleidsregels. Maar het kan ook door regels op te nemen over OO in bijvoorbeeld een bestemmingsplan, omgevingsplan of Algemene Plaatselijke Verordening. Wat waar kan worden opgenomen wordt omschreven op het Informatiepunt Leefomgeving.

Het staat een gemeente ook vrij om geen nadere regels te stellen. Of en in dat geval, welke regels en in welke mix bepaald de gemeente zelf.

De aanleiding om vanuit de gemeente invulling te geven aan de omgang met ontplofbare oorlogsresten kan voortkomen uit:

  • Arbo; de gemeente als opdrachtgever of werkgever vanwege arbeidsomstandigheden. Voorop staat dat werknemers veilig hun werkzaamheden kunnen uitvoeren;
  • Openbare Orde en Veiligheid (OOV); als bevoegd gezag in het kader van OOV. Daarbij gaat het om de grote risico’s voor de bevolking in het bebouwd gebied of vitale infrastructuur;
  • Een combinatie van bovengenoemde twee  is mogelijk. Maar in het geval van arbeidsomstandigheden is er minder de bewegingsvrijheid voor het opstellen van decentraal beleid en/of regels dan in het geval van OOV. In relatie tussen Arbo en OOV als het gaat om OO wordt beschreven hoe Arbo en OOV zich ten opzichte van elkaar verhouden.

De vragen die altijd beantwoord moeten worden bij toepassing van bevoegdheden zijn uiteraard ook aan de orde;

  • Staat het belang in verhouding tot de inbreuk (proportionaliteit)?
  • Is dit de beste manier om het te bereiken, of zijn er nog andere, minder vergaande manieren (subsidiariteit)?
  • Bereik ik met de inbreuk wat ik wil bereiken (doeltreffendheid)?

De verschillende rollen, taken en bevoegdheden zijn verder uitgewerkt in Rollen, taken en bevoegdheden. In burgemeester als bevoegd gezag wordt ingegaan op de wettelijke grondslag.

Kort gezegd komt het er op neer dat, als je als gemeente iets wil verplichten of regelen over de omgang met OO, dat je vooraf duidelijk voor ogen moet hebben vanuit welke rol, taak en bevoegdheid je dat doet.

Wat is de rol van het omgevingsplan, wat kan je daar mee qua beleid OO?

In het artikel Omgevingswet wordt de Omgevingswet en het omgevingsplan in relatie tot OO geduid. Er worden handvatten geboden voor decentrale overheden hoe eventueel OO-beleid in het omgevingsplan kan worden verwerkt.